Volem expressar la més rotunda oposició del barri a la intenció de TMB i l’Ajuntament de Barcelona de retallar dràsticament el recorregut actual de la línia de bus 192.

Fins fa un mes volien treure del tot aquesta línia (fonamental per la mobilitat de gent gran i amb mobilitat reduïda en els seus desplaçaments a hospitals, CAPs, etc.) amb l’excusa de la posada en marxa de les noves línies V23 i V25 però ja vam demostrar que aquestes no poden substituir el servei que dona la 192, sobretot perquè tenen un recorregut molt diferent.

Una vegada iniciades les protestes del barri, han dit que retocarien una mica el recorregut de la línia V23 per acostar-la una mica a l’Hospital de Sant Pau (és positiu però no canvia pràcticament res de la problemàtica general del 192) i que mantindrien la línia però amb un altre recorregut molt més curt i que, en vertical, només passaria pels extrems del barri (Navas i Trinxant) enlloc de passar pel carrer Muntanya com fa actualment, un carrer central del barri.

La seva proposta actual és deixar la línia només amb un autobús i que vagi només de l’Hospital de Sant Pau al carrer Aragó, eliminant tot el recorregut fins al CAP de Lope de Vega i el Poblenou.

Aquesta proposta és una autentica retallada en una línia que, per les seves característiques i usuaris, és un veritable servei social. No ho podem acceptar! Entre d’altres motius perquè deixaria la part de Gran Via (amb molts milers de veïns) sense cap autobús vertical en uns 900 metres!, contravenint tot l’esquema teòric de la nova xarxa ortogonal (hauria d’haver-hi una línia per Bilbao però no existeix) i perjudicant a tota la gent amb mobilitat reduïda.

Veiem positiu que (després de més d’un any i mig de demanar-ho l’AVV) es comenci a estudiar el tema seriosament però també reclamem una total transparència (dades, etc.) i que l’Ajuntament, els grups polítics i l’Alcaldessa facin prevaldre de veritat els interessos socials, evidents en aquest cas, per sobre dels criteris de les burocràcies i els despatxos. És evident que amb voluntat política es pot mantenir la línia 192 donant tot el servei que dona ara ja que està plenament justificat.

L’AVV reivindica a tots els responsables municipals la seva ràpida implicació en resoldre aquest tema fonamental pel barri per evitar el que seria una inacceptable mesura anti-social. Per això ens manifestarem divendres.

Barcelona, 16 d’octubre de 2018

Associació de Veïnes i Veïns del Clot-Camp de l’Arpa

Informacions i consideracions complementaries:

  • Des del principi de la xarxa ortogonal l’AVV ja va dir que el servei que dona el 192 no podia substituir-se per les noves línies per varis motius (usuaris amb mala mobilitat, impossibilitat de posar una nova línia vertical pel mig del barri, falta una linia vertical pel carrer Bilbao, fortes pendents, parades de H.S.Pau de la V23 i V25 molt lluny del mateix, etc.). Primer se’ns va dir que ho estudiarien, després que no perquè la xarxa ortogonal ja donaria les mateixes possibilitats, fa uns mesos van assumir que tenim gran part de raó però ens deien que ja estava decidit i no s’hi podia fer res, després de la protesta al carrer del passat dia 28 han començat han començat a estudiar el cas i han reconegut que cal mantenir la línia, però ens la volen retallar a la meitat (de dos busos a un i amb només la meitat del recorregut) amb la excusa/el motiu de la manca de recursos. No ho podem acceptar perquè bastantes persones amb mobilitat reduïda quedarien amb les línies de bus que necessiten bastant més lluny de casa seva.
  • S’ha de tenir en compte que ja s’ha acceptat, en altres casos de la nova xarxa ortogonal, que els serveis de transport d’autobusos als hospitals i centres de salut, com que atenen a persones amb especials dificultats, són motius suficients per flexibilitzar el model de xarxa ortogonal i posar-hi recursos addicionals. No hi ha cap motiu just ni lògic que justifiqui que en el cas del 192 només es posi la meitat dels recursos necessaris ( de fet, menys si parléssim -com caldria- de millorar la línia).
  • Si, com proposen ells ara, el 192 només arribés fins el carrer Aragó i pugés per Trinxant passarien dues coses greus: 1- tota la part central del Camp de l’Arpa (de Independència a Trinxant, una de les zones més denses i envellides de la ciutat) quedaria sense cap bus en sentit vertical, són més de 500 metres! 2 – Com que no està prevista la línia vertical que en principi hi hauria d’haver pel carrer Bilbao (seguint els requisits teòrics de la xarxa ortogonal) si s’eliminés la línia 192 per sota d’Aragó quedaria un gran forat (entre Independència i Espronceda, més de 900 metres!) sense bus vertical. Això no és acceptable! les moltes persones amb mobilitat reduïda que van al CAP Lope de Vega no pot desplaçar-se centenars i centenars de metres més o anar fent transbordaments.
  • I per últim una observació important: a la ciutat hi ha més de 30 línies de bus de barri o busos d’accés a centres de salut (alguns de nous: 191, 136) que estem segurs que tenen una utilització igual o menor que el 192 (mai ens han volgut donar les dades) i en reivindiquem la seva existència ja que tenen el seu paper en la mobilitat general de la ciutat. El que no podem acceptar és que es vulgui retallar dràsticament el 192, que fa un servei social en el seu recorregut que ja hem vist que no es pot substituir per les V23 i V25 que es posaran en marxa el dia 26 de Novembre. Una retallada anti-social en aquest tema no seria perdonable, ni ara, ni l’any que ve, ni mai.