A continuació us fem arribar la carta oberta que la nostra Associació vam registrar a la Conselleria de Treball, Afers Socials i Famílies el passat 23 de març de 2016, dirigida a la Sra. Dolors Bassa, sobre el tema de la licitació de la residència-centre de dia Alchemika. Us demanem la difusió del seu contingut ja que creiem que és un tema important, tant per al nostre barri com per a la situació d’altres equipaments socials del país que es puguin trobar en situacions semblants:

A l’atenció personal de:
Sra. Dolors Bassa i Coll
Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya

Sra.:

La junta de l’Associació de Veïns i Veïnes del Clot-Camp de l’Arpa (Barcelona) li dirigim aquesta carta oberta, directament a vostè i amb urgència, perquè estem preocupats i indignats per la gestió que fins ara ha fet la Conselleria de Benestar Social, que vostè fa poc que presideix, pel que fa a la licitació de la gestió de la residència-centre de dia Alchemika del nostre barri (expedient BE-2015-3789).

Considerem que és urgent obrir una nova etapa en què tot allò referent a aquest equipament es faci amb plena informació i amb el consens de l’Ajuntament de Barcelona i de la nostra entitat. Per això, en aquesta carta plantegem els punts concrets que creiem que caldria abordar i les nostres reivindicacions sobre aquest tema, amb la finalitat de garantir que els usuaris del centre tinguin el tracte que es mereixen i que la seva gestió sigui plenament transparent, participada i centrada en el benestar de les persones. Li demanem que ho estudiï i ens contesti ben aviat, ja que l’objectiu de tothom és que el centre es posi en marxa abans del mes de juny. Però primer de tot cal exigir que tots els tràmits previs (especialment l’adjudicació de places) s’hagin fet amb criteris públics i socials, i aplicats amb plena transparència i control social.

En primer lloc, i breument, la volem informar que la nostra AVV i els veïns i veïnes del barri portem 40 anys reclamant equipaments públics a Alchemika i més de 13 anys reivindicant concretament aquesta residència, i que des del 2010 (la primera data prevista per a la seva obertura) no hem parat de treballar i lluitar perquè això fos possible. Per tant, el nostre compromís amb aquest equipament públic és màxim i ens posem a la seva disposició per ajudar en tot allò que puguem en aquest sentit.

Sempre hem reivindicat aquest equipament públic i ho hem fet deixant molt clar que el barri vol que el centre sigui gestionat públicament (o per una entitat del tercer sector, no lucrativa), amb transparència i control social, i centrada en el benestar humà de les persones. Així ho vàrem manifestar al Sr. Xavier Baiget, Director general de Serveis de Benestar Social, a les reunions dels dies 02-10-2014 i 28-04-2015, que vàrem tenir conjuntament amb el Districte de Sant Martí de l’Ajuntament de Barcelona, i en les quals es va reivindicar també de poder participar o opinar prèviament a la posada en marxa dels tràmits oficials de la licitació. La nostra desagradable sorpresa va ser que, sense informar ni a l’Ajuntament ni a l’AVV, el passat dia 18-12-2015 es va posar a licitació la gestió de la residència, no tenint gens en compte l’expressat per l’AVV i el nou Govern municipal.

Ara, una vegada conegut el resultat de la licitació per a la gestió de la residència per aquest any 2016, li volem transmetre directament les nostres propostes i reivindicacions, que ja fa més de dos mesos vàrem demanar al Districte de Sant Martí que les hi fessin arribar. Concretament, reivindiquem:

1 – Que de forma urgent es convoqui una reunió entre la Conselleria, l’Ajuntament i l’AVV per poder aclarir, debatre i consensuar el màxim possible tots els aspectes plantejats en aquesta carta.

2 – Acordar la concreció d’un sistema de participació i control del centre, que sigui plenament transparent i que inclogui (a més d’usuaris, familiars, treballadors, Generalitat i Ajuntament) l’AVV i la Federació d’Entitats en representació del barri.

3 – Que es faci, en les properes setmanes, una jornada de portes obertes i informativa, en què s’informi públicament de tot el referent a la residència-centre de dia (sistema d’adjudicació de places, llistes d’espera, personal, etc.) i en general de tots els serveis i tràmits lligats a la Llei de la Dependència, assumptes en què hem comprovat que hi ha molts dubtes, fins i tot entre persones del sector.

4 – En relació a la gestió de la residència, volem manifestar el nostre total desacord amb l’adjudicació a una empresa lucrativa com és Ingesan OHL. Per això, en nom del barri, reivindiquem i reclamem que, de cara a la gestió per a l’any 2017 i següents, es treballi conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona i el barri per tal que l’equipament sigui gestionat per una empresa pública o del tercer sector, eficient però sense ànim de lucre. Sabem que, desgraciadament i de moment, és legal que una empresa lucrativa i qüestionable pugui gestionar un equipament tant delicat i sensible, socialment i humanament, com una residència pública, però reclamem a la Generalitat i a l’Ajuntament que facin tot el possible per trobar una bona solució que posi en el centre de totes les decisions el benestar de la gent gran més vulnerable. Estem segurs que si hi ha voluntat política per part de les dues institucions, es pot trobar una solució d’aquest tipus que vagi en consonància amb la voluntat de fer un nou i millor país, i de tenir una Barcelona centrada en el benestar de les persones i no en els interessos econòmics d’uns quants.

Per acabar, només dir-li que estem segurs que compartim els objectius i que, amb bona voluntat i determinació, podrem trobar totes aquelles bones solucions que facin que Alchemika sigui aviat un centre d’excel·lència en el tracte a les persones grans que necessiten els serveis de residència i centre de dia i que el seu sistema de gestió sigui modèlic en transparència i control social.

Esperem la seva resposta i quedem a la seva disposició per ajudar a aconseguir els objectius compartits de què hem parlat.

Atentament,

AV-blanc-300x266